Η διατροφή παίζει σημαντικό, ίσως και καθοριστικό, ρόλο στην υγεία. Μάλιστα ο ρόλος της διατροφής στην πρόληψη ή την επιδείνωση της φλεγμονης είναι καίριος. Ολοένα και περισσότερες μελέτες αποδεικνύουν τη θετική σχέση που έχει η διατροφή με την μειώση της εμφάνισης νόσων, την καταπολέμηση της φλεγμονής, αλλά και την επιβράδυνση της εκδήλωσης χρόνιων νόσων.

Τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι τρόφιμα, μπαχαρικά και αρωματικά φυτά μπορούν, σε  συστηματική κατανάλωση, να έχουν αντιφλεγμονώδη δράση. Ακολουθούν πέντε βότανα και μπαχαρικά που βρίσκονται στην κορυφή της λίστας των αντιφλεγμονωδών εδεσμάτων.

 

Τζίντζερ ή πιπερόριζα

Το τζίντζερ είναι ένα φυτό με καυτερή αλλά ταυτόχρονα γλυκιά γεύση που χρησιμοποιείται εδώ και χιλιάδες χρόνια στην παραδοσιακή ιατρική για την θεραπεία διαφόρων παθήσεων, όπως κρυολόγημα, ημικρανία, ναυτία, αρθρίτιδα και υπέρταση.

Περιέχει περισσότερες από 100 ενεργές ενώσεις, οι οποίες είναι υπεύθυνες για τις επωφελείς επιδράσεις του στην υγεία, βασική εκ των οποίων θεωρείται η μείωση της φλεγμονής στο σώμα.

Σε μια ανάλυση 16 μελετών με 1.010 συμμετέχοντες βρέθηκε ότι η πρόσληψη 1.000-3.000 mg τζίντζερ ημερησίως για 4-12 εβδομάδες μείωσε σημαντικά κάποιους δείκτες της φλεγμονής, συγκριτικά με την λήψη εικονικού φαρμάκου. Άλλη έρευνα εξέτασε τις επιδράσεις της πρόσληψης 500-1.000 mg τζίντζερ ημερησίως σε πάσχοντες από οστεοαρθρίτιδα και διαπίστωσε ότι μείωνε τον πόνο στις αρθρώσεις και αύξανε την κινητικότητά τους.

  Δυσκοιλιότητα: Οι 14 καλύτερες τροφές για ανακούφιστείτε από τα συμπτώματα

 

Κουρκουμάς

Ο κουρκουμάς είναι ένα μπαχαρικό της ινδικής κυρίως κουζίνας, το οποίο περιέχει περισσότερες από 300 ενεργές ενώσεις, με βασικότερη την κουρκουμίνη, ένα αντιοξειδωτικό με ισχυρές αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες.

Αναρίθμητες μελέτες έχουν δείξει ότι η κουρκουμίνη μπορεί να εμποδίσει την ενεργοποίηση του NF-κB, μόριο που ενεργοποιεί τα γονίδια που ενισχύουν την φλεγμονή. Ανάλυση 15 μελετών που παρακολούθησε 1.233 ανθρώπους που λάμβαναν 112–4.000 mg κουρκουμίνης ημερησίως για χρονικό διάστημα από τρεις ημέρες έως 35 εβδομάδες έδειξε ότι η κουρκουμίνη μείωσε σημαντικά τους δείκτες της φλεγμονής. Άλλες μελέτες σε πάσχοντες από οστεοαρθρίτιδα βρήκε ότι η κουρκουμίνη ανακούφιζε τον πόνο εξίσου με τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα.

 

Κάρδαμο

Το κάρδαμο είναι ένα μπαχαρικό που έρχεται από τη Νοτιοανατολική Ασία. Έρευνες υποδεικνύουν ότι η πρόσληψή του μπορεί να μειώσει τους φλεγμονώδεις δείκτες CRP, IL-6, TNF-α, και MDA και να αυξήσει την αντιοξειδωτική κατάσταση κατά 90%.

Μια μελέτη οκτώ εβδομάδων σε 80 ανθρώπους με προδιαβήτη βρήκε ότι τα 3 γρ. καρδάμου ημερησίως μείωναν σημαντικά τους φλεγμονώδεις δείκτες, ενώ άλλη μελέτη 12 εβδομάδων παρατήρησε ότι η ίδια ποσότητα του μπαχαρικού ημερησίως σε 87 πάσχοντες από μη αλκοολική λιπώδη νόσο του ήπατος μείωσε, επίσης, τους δείκτες της φλεγμονής αλλά και τον βαθμό της ασθένειας.

  8 συμβουλές για να μετατρέψετε την υγιεινή διατροφή σε απόλαυση

 

Μαύρο πιπέρι

Το μαύρο πιπέρι θεωρείται ο βασιλιάς των μπαχαρικών και χρησιμοποιείται για την θεραπεία καταστάσεων όπως το άσθμα, η διάρροια και άλλα γαστρικά προβλήματα.

Σύμφωνα με τις έρευνες, η βασική ενεργή ένωση του μαύρου πιπεριού είναι η πιπερίνη, η οποία μπορεί να παίζει κάποιο ρόλο στη μείωση της φλεγμονής στο σώμα. Σε ζώα με αρθρίτιδα, η πιπερίνη συνέβαλε στη μείωση του οιδήματος στις αρθρώσεις και των δεικτών της φλεγμονής.

Επίσης, σε ποντίκια με άσθμα και εποχικές αλλεργίες, η πιπερίνη συνέβαλε στη μείωση της ερυθρότητας, της συχνότητας φταρνίσματος και διάφορων φλεγμονωδών δεικτών. Ωστόσο, οι έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί σε ανθρώπους σχετικά με τις αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες του μαύρου πιπεριού είναι περιορισμένες, επομένως οι επιστήμονες θα πρέπει να διερευνήσουν περαιτέρω τις επιδράσεις του.

 

Κανέλα

Η κανέλα έχει αναγνωριστεί εδώ και χιλιάδες χρόνια για τις επωφελείς επιδράσεις της στην υγεία. Σε μια ανάλυση 12 μελετών με περισσότερους από 690 συμμετέχοντες βρέθηκε ότι η λήψη 1.500–4.000 mg κανέλας ημερησίως για 10-110 ημέρες μείωσε σημαντικά τους δείκτες της φλεγμονής, ενώ αύξησε και τα επίπεδα αντιοξειδωτικών στο σώμα.

  8 συμβουλές για να μετατρέψετε την υγιεινή διατροφή σε απόλαυση

Παρομοίως, ανάλυση έξι μελετών σε 285 ανθρώπους βρήκε ότι η πρόσληψη 1.200–3.000 mg κανέλας ημερησίως για 8–24 εβδομάδες μείωσε σημαντικά τα επίπεδα CRP, με την επίδραση να είναι ιδιαίτερα εμφανής σε καταστάσεις όπου τα επίπεδα του συγκεκριμένου δείκτης φλεγμονής ήταν υψηλά, όπως η μη αλκοολική λιπώδης νόσος του ήπατος, ο διαβήτης τύπου 2 και η ρευματοειδής αρθρίτιδα. Σημειώνεται, πάντως, ότι η κανέλα είναι καλό να χρησιμοποιείται σε μικρές ποσότητες, καθώς η υπερβολική κατανάλωση μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνη.

 

ΠΗΓΗ