Μιλάς, μιλάς, μιλάς… και άκρη δεν βγάζεις. Με το φίλο, με τη φίλη, με τους γονείς. Μα γιατί δεν καταλαβαίνουν; Τόσα τους είπες. Μήπως τελικά κάτι δεν κάνουμε σωστά; Οι επικοινωνιολόγοι έχουν τη λύση. Ακούς;
Μιλάς, μιλάς, μιλάς...
Όπου και να πας. Στη δουλειά, στις κολλητές σου, στον φίλο σου, στην οικογένειά σου, μόνη σου. Άλλωστε ξέρεις ότι είναι ο πιο άμεσος τρόπος να εκφράσεις αυτό που σκέφτεσαι και τα τηλέφωνα έχουν πάρει φωτιά. Λυπάμαι που θα σ’ το πω, αλλά μάλλον ξέρεις λάθος. Οι επικοινωνιολόγοι έρχονται κάπου εδώ να μας διαψεύσουν λέγοντας μας ότι αυτά που λέμε αποτελούν μόνο το 10% της επικοινωνίας μας με τους άλλους ανθρώπους. Το υπόλοιπο 90% βασίζεται στη γλώσσα του σώματος, στις εκφράσεις του προσώπου, στον τόνο της φωνής και στο στιλ μας.
Τι συμβαίνει λοιπόν; Η γλώσσα του σώματος μας λειτουργεί ασυναίσθητα, οι εκφράσεις μας εναλλάσσονται με μεγάλη ταχύτητα, ο τόνος της φωνής μας βγαίνει τις περισσότερες φορές ασυνείδητα, το στιλ μας είναι αυτό που είναι… και δεν καταλαβαινόμαστε. Γιατί; Γιατί μιλάμε πολύ. Τόσο πολύ που δεν ακούμε. Ή καλύτερα μιλάμε λάθος και δεν μας ενδιαφέρει να ακούσουμε. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να πούμε ό,τι έχουμε να πούμε.
Και μετά αναρωτιέσαι: Μα γιατί δεν με καταλαβαίνει κανείς;
Talk, talk…
Η επικοινωνία είναι μια από τις τρεις δραστηριότητες που κάνουμε σε όλη μας τη ζωή. Τρώμε, κοιμόμαστε και επικοινωνούμε. Τίποτα από τα τρία όμως δεν κάνουμε σωστά. Τρώμε ανθυγιεινά, κοιμόμαστε λίγο, δεν επικοινωνούμε όπως θα έπρεπε. Ενώ όμως τα δύο πρώτα μπορεί να τα αντιληφθούμε με τον έναν ή τον άλλο τρόπο (πόσες φορές είδες τις σακούλες αϋπνίας κάτω από τα μάτια σου ή το δείκτη της ζυγαριάς σου να σε απειλεί), τη δυσκολία της επικοινωνίας δυστυχώς δεν μπορούμε πάντα να την εντοπίσουμε και μετά να την αντιμετωπίσουμε. Απλά βιώνουμε τις συνέπειες: μιλάμε όλοι μαζί, συνέχεια, ασταμάτητα, για τον εαυτό μας, για τα δικά μας. Τελικά κανείς δεν καταλαβαίνει τίποτα. Η επικοινωνία μας είναι χειρότερη κι από πρωτόγονη και όλοι παραπονιόμαστε ότι αισθανόμαστε μόνοι σε αυτόν τον πλανήτη.
Τι κανείς λάθος;
Μην ανησυχείς. Δεν είσαι μόνη σου σε όλο αυτό. Ό,τι κάνεις εσύ κάνω κι εγώ και όλοι μας. Ακόμα και όλοι αυτοί που εντόπισαν πόσο ανίκανοι είμαστε τελικά για να επικοινωνήσουμε μεταξύ μας, είναι και οι ίδιοι πιόνια της ίδιας αντιεπικοινωνιακής σκακιέρας. Στην ουσία, αν το καλοσκεφτείς, μέσα στους πιεσμένους χρόνους και τη ζωή
που κάνουμε, το μόνο που μας νοιάζει είναι να πούμε όσα θέλουμε και να φύγουμε. Δεν είναι έτσι όμως. Πρέπει να είναι πάμπολλες οι φορές που βρέθηκες σε μια παρέα και όλοι κάνατε το κομμάτι σας, αλλά τελικά καμία σοβαρή συζήτηση δεν έλαβε χώρα στο τραπέζι. Αναμενόμενο.
Αν δεν ακούς
Πως θα επικοινωνήσεις!
Είναι αποδεδειγμένο πως οι άνθρωποι δεν είναι έτοιμοι να ακούσουν. Δεν θέλουν. Δεν τους νοιάζει. Ακούνε μόνο όταν αναμειγνύονται οι παράγοντες συμφέρον, ενδιαφέρον, ευχαρίστηση, υποχρέωση, δηλαδή όταν αυτό που λέγεται τους συμφέρει, τους ενδιαφέρει, τους αρέσει ή είναι υποχρεωμένοι να το ακούσουν. Δυστυχώς όμως ξέρουμε ότι δεν είναι πάντα έτσι. Δεν πρέπει να ακούς μόνο όταν σου λένε ότι θα πάρεις αύξηση, ότι είσαι πολύ ωραία σήμερα ή ότι κάποιος είπε τα καλύτερα για σένα. Αυτά θέλουμε να τα ακούμε όλες. Πρέπει να ακούσεις ό,τι έχει ο άλλος να σου πει. Μόνο έτσι θα μπορέσεις να απαντήσεις όπως πρέπει, να ελπίσεις πως ο άλλος ακούει με την ίδια προσοχή και τελικά να επικοινωνείτε περίφημα.
Να σου αποδείξω ότι δεν ακούς παρά μόνο αυτά που εσύ λες; Πόσες φορές είπες στη φίλη σου όταν της μετέφερες έναν ερωτικό καβγά: «Φιλενάδα, δεν θυμάμαι τι μου είπε, αλλά εγώ του τα είπα τέλεια! Όπως του άξιζε!» Δεν άκουσες τίποτα λοιπόν. Πολύ φοβάμαι όμως ότι αν άκουγε όπως εσύ, τότε μάλλον πήγαν τζάμπα τα λόγια σου. Ούτε εκείνος άκουγε.
Ποιος φταιει;
Σε ρωτάνε:
– Του εξήγησες;
– Του εξήγησα.
– Κατάλαβε;
– Όχι.
– Γιατί;
– Γιατί είναι βλάκας.
Ανεξάρτητα αν αυτό όντως ισχύει, πρέπει να σκεφτείς μήπως τελικά εσύ δεν του έδωσες να καταλάβει αυτό που ήθελες να καταλάβει. Από μικρή μάλιστα το έκανες αυτό. Ποτέ δεν κατηγόρησες τον εαυτό σου επειδή πήρες 4 στο τελευταίο μάθημα για το πτυχίο σου. «Με έκοψε με 4!» είπες, την ίδια στιγμή που όταν αρίστευσες σε άλλο μάθημα δεν το απέδωσες σε κανέναν άλλο παρά μόνο σ’ εσένα, γιατί περηφανεύτηκες λέγοντας «Πήρα 10» και όχι «Μου έβαλε 10». Επίσης πάντα έλεγες «Τον χώρισα», ενώ όταν το έκανε εκείνος ισχυριζόσουν μόνο ότι «Χωρίσαμε».
Σταμάτα λοιπόν να ρίχνεις το βάρος στον άλλον. Ανάλαβε τις ευθύνες σου. Δες τα πράγματα όπως είναι. Βρες το μερίδιο που σου αναλογεί και προσπάθησε να διορθώσεις τα λάθη σου. Και το σημαντικότερο; Ομολόγησε το και στους άλλους. Μόνο έτσι θα απολαύσεις μια πραγματική επικοινωνία.
Τεχνικές για να επικοινωνείς καλύτερα επιτέλους!
Να μιλάς πάντα στο επίπεδο γνώσης του άλλου.
Όπως σε εκνευρίζει να σου μιλάει ο γιατρός σου με ορολογίες που δεν καταλαβαίνεις, με αποτέλεσμα μόνο να τρομάζεις μήπως το «γάγγλιο εξωτερικού πτερυγίου ωτός» είναι κάτι πολύ κακό ενώ στην ουσία δεν είναι τίποτα, μην το κάνεις κι εσύ. Προσπάθησε να μιλάς σε μια γλώσσα που οι άλλοι καταλαβαίνουν κι έτσι θα μπορέσεις να συνεννοείσαι με τους φίλους, τον σύντροφο σου και τους συναδέλφους σου πολύ καλύτερα απ’ ό,τι περιμένεις. Φρόντισε να γκρουπάρεις το λόγο σου και να μη χρησιμοποιείς επιχειρηματικούς όρους για να εξηγείς στη μαμά σου τα οικονομικά σου, ούτε να λες στον φίλο σου ότι σου τη σπάει που δεν του αρέσει το πανάκριβο deux pieces ampire cut ταγέρ σου. Η σύγχυση μόνο κακό κάνει.
Μη λες στον άλλον πράγματα που τον ενοχλούν.
Αν δεν έχεις σκοπό να τσιτώσεις κάποιον αλλά να επικοινωνείς με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, φρόντισε να μην πηγαίνεις κόντρα στα πιστεύω του. Εάν πας κόντρα στις αξίες και τις πεποιθήσεις του συνομιλητή σου, το μόνο που θα καταφέρεις είναι να τον κάνεις να κατεβάσει την κουρτίνα και να μην ακούει άλλο. Και αυτό είναι το φυσιολογικό. Δεν μπορείς να πεις εύκολα σε κάποιον ότι αυτό που πιστεύει δεν είναι σωστό, γιατί θα σου απαντήσει ότι αυτό που λες εσύ δεν είναι σωστό και άντε να βγάλετε άκρη… Είναι σαν να τον προσβάλλεις. Αν πεις στον φίλο σου ότι κάνει λάθος που πιστεύει ότι δεν πρέπει να σε παίρνει κάθε μια ώρα τηλέφωνο, θα σου πει ότι εσύ κάνεις λάθος που πιστεύεις ότι πρέπει. Καλύτερα να του πεις ότι θα ήθελες να τον ακούς συχνότερα.
Να μιλάς όσο μπορείς στο επίπεδο ενδιαφέροντος του αλλού.
Επειδή γενικά μας αρέσει να μιλάμε για τον εαυτό μας και μας εξιτάρει όταν οι άλλοι δείχνουν να ενδιαφέρονται, αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να περάσουμε στο στάδιο της κατάχρησης. Όπως και να το κάνουμε, οι άνθρωποι τείνουν να προσέχουν περισσότερο αυτά που τους ενδιαφέρουν, εκτιμώντας πολύ όσους ξοδεύουν χρόνο για να μιλήσουν όχι μόνο για όσα αφορούν τους ίδιους αλλά και τους άλλους.
Δεν είπαμε να το παρακάνεις και να ξεχάσεις τον εαυτό σου, αλλά σκέψου πόσο θα το εκτιμούσαν οι γύρω σου εάν άφηνες λίγο στην άκρη τα προβλήματα και τα ενδιαφέροντα σου και αφιέρωνες έστω και λίγα λεπτά για να μιλήσεις με τον σύντροφο σου για τη δουλειά του, τις ανάγκες του, ακόμα και για τη μαμά του. Δεν είναι τόσο κακό. Αν το κάνεις, θα το κάνει κι εκείνος και πάει λέγοντας…
Να δίνεις την αίσθηση στον άλλον ότι είναι μοναδικός.
Δεν απολαμβάνεις όταν ο άλλος σου μιλάει και τονίζει το όνομα σου; Ειδικά εάν έχετε μόλις γνωριστεί, είναι πολύ σημαντικό να το έχει συγκρατήσει και να σου λέει «Κοίταξε, Άρτεμις…» Σκέψου λοιπόν πόσο σημαντικό είναι εάν πρόκειται για τις πιο προσωπικές σου σχέσεις. Πρέπει να κάνεις τον άλλο να αισθάνεται μοναδικός και πως αυτά που λες και κάνεις απευθύνονται μόνο σ’ εκείνον. Όπως όταν πας σε ένα κατάστημα και ο πωλητής σου λέει «Κυρία Καράγιαννη, ειδικά για εσάς φέραμε την παραγγελία μια ημέρα νωρίτερα». Θα ξαναπάς. Έτσι κάπως πρέπει να γίνεται και με τους φίλους και με τον άνθρωπο σου. «Γιώργο μου, ήρθα από τη δουλειά νωρίτερα για να σου μαγειρέψω το αγαπημένο σου φαγητό» και όχι «Α, έκανα παστίτσιο».
Πόσο πιο όμορφα είναι όλα έτσι!
Μπορεί να ακούγονται εύκολα. Δεν είναι όμως. Αν ήταν, θα ήμασταν όλοι ευτυχείς. Δεν είμαστε. Μπορούμε να γίνουμε. Και αν γυρίσει ποτέ κανείς και σου πει ότι δεν επικοινωνείς, πες του ότι τουλάχιστον προσπαθείς. Έτσι θα έχεις ακούσει αυτό που σου είπε, θα έχεις αναλάβει την ευθύνη σου και δεν θα τον έχεις προσβάλει. Θα είσαι δηλαδή σε πολύ καλό δρόμο. Συνέχισε έτσι!
Tης Άρτεμης Καράγιαννη
Ευχαριστούμε τον σύμβουλο επιχειρήσεων και επικοινωνίας Σπύρο Καράγιαννη για την πολύτιμη βοήθεια του.
myworld.gr