Με καυστικό ύφος η Ματθίλδη Μαγγίρα συστήνεται στο κοινό ως Μαμαγγίρα και τραγουδά μια ευρηματική διασκευή του μοναδικού «Put The Blame On Mame». Με αφορμή το νέο της single με τίτλο «Φταίω εγώ για όλα», η πολυτάλαντη καλλιτέχνις μίλησε στο newsbreak.gr για την πρόθεση της να σατυρίσει με τον δικό της τρόπο, αυτή την δύσκολη περίοδο της πανδημίας, το φαινόμενο «αποποίησης ευθυνών».
Σχολιάζοντας τον καταιγισμό καταγγελιών για σeξουαλικές κακοποιήσεις, παρενοχλήσεις και βία από όλους εκείνους που βρήκαν το θάρρος να μιλήσουν μέσα από το κίνημα «Me too», η Ματθίλδη Μαγγίρα παραδέχεται ότι υπήρξε και εκείνη θύμα κακοποίησης στον χώρο και στέκεται στο πλευρό τους.
Συνέντευξη στην
Πωλίνα Χρήστου
Κα. Μαγγίρα κάνετε δυναμική επιστροφή στον χώρο της τέχνης, αυτή τη φορά μέσα από το τραγούδι. Πώς προέκυψε αυτό το βήμα και πώς συστήνεται στο κοινό η Μαμαγγίρα;
Ήταν ένα βήμα που πάντα ήθελα να κάνω, πάντα αγαπούσα το τραγούδι και είμαι ευτυχής που το «φταίω εγώ για όλα» είναι το πρώτο προσωπικό μου single είναι ένα θεατρικό σατυρικό τραγούδι με καταγγελτικό, πολιτικό και κοινωνικό στίχο. Αυτό το είδος του τραγουδιού λείπει από τη δισκογραφία τα τελευταία χρόνια και θεωρήσαμε ότι ήρθε η ώρα να καλύψουμε αυτό το κενό και λέω καλύψουμε, γιατί εννοώ τον διασκευαστή και στιχουργό Γιάννη Σκουλά, αλλά και τη δισκογραφική μου εταιρεια Ιnside Οut Music Ελλάδος και Κύπρου. Το τραγούδι το βρήκα ευφυές και είπα αμέσως «ναι». Είναι κάτι που ταιριάζει στη προσωπικότητα μου. Δε νομίζετε; Αποφασίσαμε να βγεί τώρα, γιατί ήταν ένας από τους ελάχιστους τρόπους που μπορούμε επιτέλους οι καλλιτέχνες να επικοινωνήσουμε με το κοινό.
Σε αυτή την σκοτεινή περίοδο που διανύουμε «αναλαμβάνετε την ευθύνη», διασκευάζοντας το «put the blame on Μame» της Ρίτα Χέιγουρδ από την Gilda. Τι σημαίνει για σας το «φταίω για όλα» και πώς θα το συνδέατε με την ατομική ευθύνη που κλήθηκε να προβάλλει περισσότερο από ποτέ η κοινωνία;
Good timing. Το τραγούδι ήρθε στη σωστή στιγμή. Σαφώς η Μαμαγγίρα, σαν σύγχρονη Λυσσιστράτη παίρνει όλη την ευθύνη επάνω της, μιας και κανένας δε παίρνει καμία ευθύνη. Ναι, εμάς μας ζητήθηκε ατομική ευθύνη και πιστεύω απ΄όσο είδα, έχει τηρηθεί από τους πολίτες και μάλιστα με ευλάβεια. Στο τραγούδι μας λέει, ότι στην οικονομική κατρακύλα του Χρηματιστηρίου του ’99, κανείς δε πήρε ευθύνη. Η κατρακύλα συνεχίζεται βεβαίως, και ποιός ξέρει που θα φτάσει, οπότε φταίει για όλα η Μαμαγγίρα και προσφέρεται να ξεπληρώσει. Αφού λοιπόν πάρθηκε η ατομική ευθύνη, ως προς τα μέτρα υγείας που μας δοθηκαν, ήρθε η ώρα για την ατομκή αλλάγη. Αν θέλουμε ν΄αλλάξει το γύρω μας οφείλουμε ν΄αλλάξουμε πρώτα εμείς για να το εκπέμψουμε.
Μετά τoν κυκεώνα αποκαλύψεων το τελευταίο διάστημα για σeξουαλική παρενόχληση και κάθε είδους βία στον χώρο της τέχνης και όχι μόνο, ποια είναι τα συναισθήματά σας; Υπήρξε κάποια στιγμή που γίνατε θύμα αντίστοιχων συμβάντων;
Αυτά συμβαίνουν παντού, σε όλους τους χώρους, χρόνια τώρα, μάλλον ωρίμασε χρονικά τώρα και βγαίνουν μαζικά. Ας βγουν λοιπόν, να γίνει ξεκαθάρισμα. Πάντα στεκόμουν με θέση, δίπλα στον αδικημένο. Στο χώρο μου, το ξέρουν. Πάντα άνοιγα τα θέματα μπροστά σε όλους για να λυθούν. Μου έχουν συμβεί διάφορα, που όμως δεν τα άφηνα. Ήθελα να τα αντιμετωπίσω άμεσα γιατί δεν τα ήθελα μέσα μου να με φαρμακώνουν. Δε θέλω να μπώ σε λεπτομέρειες γιατί μέσα μου τα έχω λυμένα. Έχω συγχωρήσει ανθρώπους που άσκησαν βία λεκτική, ψυχολογική, σωματική, σeξουαλική πάνω μου. Είμαι δίπλα σε όσους έχουν υποστεί τέτοιου είδους συμπεριφορές.
Υποδυθήκατε τη Ρένα Βλαχοπούλου σε μια τις πιο επιτυχημένες ελληνικές παραγωγές του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου, την «Ευτυχία». Τι σας προσέφερε αυτός ο ρόλος και που πιστεύετε ότι μπορεί να δυσκολευτήκατε;
Δυσκολεύτηκα πολύ να βγάλω αυτό που είχα στο μυαλό μου και σχεδόν σοκαρίστηκα, όταν στο πρώτο γύρισμα μου είπαν σχεδόν καθόλου μακιγιάζ. Ευτυχώς εκείνη την ημέρα δεν είχα να πώ καμία ατάκα, οπότε πήρα τον χρόνο μου, να το επεξεργαστώ. Η δυσκολία ήταν η προσέγγιση του ρόλου από την οπτική γωνία του ηθοποιού. Εδώ δεν ήταν μίμηση, ατάκες που έχουμε ακούσει δηλαδή από το στόμα της Ρένας, και βεβαίως άλλη φωτογραφική προσέγγιση. Έπρεπε να φέρω τον αέρα της. Εύχομαι να το πέτυχα. Αυτό θα είναι το κέρδος μου.
Ποια είναι η άποψή σας για την διαχείριση του πολιτιστικού τομέα μέσα στην κρίση της πανδημίας και ποια είναι η εκτίμησή σας για το μέλλον των καλλιτεχνών;
Η αλήθεια είναι ότι δεν είμαι η Πυθία, για να δώσω χρησμούς και προβλέψεις. Είμαι μια απλή καλλιτέχνιδα που βιώνω αυτό που βιώνουμε όλοι οι καλλιτέχνες. Το να μη μπορούμε, να έχουμε άμεση επαφή με το κοινό, που είναι η θεία κοινωνία της τέχνης, είναι πληγή για μας. Όταν πλήττεται ο πολιτισμός σ΄έναν τόπο, έρχεται η καταστροφή. Αυτό οφείλουμε να το σκεφτούμε όλοι μας, όχι μόνο οι καλλιτέχνες.
Αισθάνεστε ασφάλεια με την έναρξη των εμβολίων; Θα επιλέξετε να εμβολιαστείτε;
Με ρωτούν. Αν δεν απάντήσω, θα με πούν κομπλεξική. Αν απαντήσω άσχημα, θα πουν ότι με νοιάζει. Αν απαντήσω καλά, θα με πουν ψεύτρα. Ότι και να πώ, θα μπλέξω. Είπε κάποτε ο Billy Bob Thorton. Συμφωνώ μαζί του.
Τι είναι αυτό που σας έλειψε περισσότερο μέσα στα περιοριστικά μέτρα της πανδημίας;
Η επαφή με το κοινό. Η ελευθερία. Η ελάχιστη ανεμελιά που μας είχε απομείνει, σ΄ ένα απαιτητικό κοινωνικό σύστημα, πριν κατέβει ο διακόπτης.
Πώς θεωρείτε έχει εξελιχθεί η τηλεόραση τα τελευταία έτη και τι επιλέγετε να παρακολουθήσετε; Υπάρχει κάποιο show ή ριάλιτι που θα θέλατε να συμμετάσχετε;
Υπάρχει ένα show και θα πάω. Το Your Face Sounds Familiar All Star. Σύντομα στον ΑΝΤ1. Χαίρομαι πολύ με αυτήν τη συνθήκη, με εξαιρετική παραγωγή, υπέροχα μοναδικούς διαγωνιζόμενους και τη καλύτερη κριτική επιτροπή. Παρακολουθώ στενά δύο ελληνικές σειρές. Αν τύχει κάτι που μ΄ενδιαφέρει, θα το δω, διαφορετικά μπαίνω στο διαδίκτυο.
Θα είναι καλύτερη πιστεύετε η νέα χρονιά;
Υγεία να έχουμε και όνειρα να κάνουμε!