Πώς θα αντιμετωπίσετε τη γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση

Όσοι πάσχουν από γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση (ΓΟΠ) πρέπει να γνωρίζουν πως η διατροφή είναι ζωτικής σημασίας. Και αυτό γιατί η συγκεκριμένη πάθηση δεν σχετίζεται μόνο με το πώς θα φάτε ένα τρόφιμο, αλλά και από τα είδη των τροφών που καταναλώνετε.

Για όσους δεν γνωρίζουν η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση (ΓΟΠ) είναι η επιστροφή του γαστρικού περιεχομένου στον οισοφάγο, που προκαλεί κάποια συμπτώματα, όπως, βήχας, πνιγμός, καούρες ή βλάβες στον οισοφάγο, όπως η οισοφαγίτιδα και καρκίνος. Κάποιες τροφές μπορεί να δημιουργήσουν δυσλειτουργία του οισοφαγικού σφιγκτήρα ή να ερεθίσουν  τον οισοφάγο και να επιδεινώσουν την παλινδρόμηση. Δεν υπάρχει μία συγκεκριμένη δίαιτα που να μπορεί να αποτρέψει όλα τα συμπτώματα της ΓΟΠ. Ωστόσο, ο σχεδιασμός, ενός κατάλληλου γεύματος, που περιλαμβάνει κάποια τρόφιμα τα οποία είναι ανεκτά μπορεί να μειώσει τα συμπτώματα.

Επίσης είναι σημαντικό να κρατάτε ένα λεπτομερές ημερολόγιο καταγραφής τροφίμων, έτσι ώστε να παρακολουθείτε τι τρώτε και τι συμπτώματα αντιμετωπίζετε. Και αφού εντοπίσετε ποιες τροφές ή ροφήματα σας βλάπτουν ή σας ανακουφίζουν, μπορείτε να τροποποιήσετε τη διατροφή σας αναλόγως.

Τροφές που μπορεί να σας βλάψουν

Παρά το γεγονός ότι, υπάρχει ακόμα μια διαμάχη στην ιατρική κοινότητα για το ποια τρόφιμα προκαλούν στην πραγματικότητα τα συμπτώματα  της παλινδρόμησης, ωστόσο πολλοί ερευνητές συμφωνούν ότι η αποφυγή ορισμένων τύπων τροφίμων και ποτών μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της δυσπεψίας, της καούρας και άλλων συμπτωμάτων της παλινδρόμησης. Καλό είναι λοιπόν να αποφεύγετε τα παρακάτω.

Τροφές με ψηλή περιεκτικότητας σε λιπαρά. Τα τηγανητά και τα λιπαρά μπορεί να μειώσουν την πίεση του οισοφαγικού σφιγκτήρα και να καθυστερήσουν την κένωση του στομάχου, με αποτέλεσμα να είστε σε μεγαλύτερο κίνδυνο για τα συμπτώματα της παλινδρόμησης. Για την ελαχιστοποίηση των επεισοδίων μειώστε τη συνολική ημερήσια πρόσληψη λίπους.

Ντομάτες και εσπεριδοειδή. Όπως είναι γνωστό τα φρούτα και τα λαχανικά είναι μέρος μιας υγιεινής διατροφής, όμως ορισμένα στοιχεία έχουν δείξει, ότι συνήθως προκαλούν ή επιδεινώνουν τα συμπτώματα της ΓΟΠ σε πολλούς ανθρώπους. Πιο ειδικά το Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας (NIH) έχει εντοπίσει, ότι οι ντομάτες, τα προϊόντα τομάτας, και τα εσπεριδοειδή, όπως πορτοκάλια, γκρέιπφρουτ, λεμόνια επιδεινώνουν τα συμπτώματα.

Σοκολάτα. Δυστυχώς, τα νέα είναι άσχημα για τους λάτρεις της σοκολάτας, διότι μπορεί να προκαλέσει παλινδρόμηση, από οποιαδήποτε άλλη τροφή.

Αλκοόλ. Αν και δεν είναι όλα τα ποτά ιδιαίτερα όξινα, το αλκοόλ θεωρείται ότι, χαλαρώνει τη βαλβίδα, που βρίσκεται στο τέλος του οισοφάγου, με αποτέλεσμα να δημιουργείται παλινδρόμηση. Άρα, είναι καλό να απέχετε από το αλκοόλ, και εάν δεν μπορείτε, τότε να πίνετε ένα ποτήρι κρασί την ημέρα και να αποφεύγετε τις μίξεις με χυμό πορτοκάλι ή ανθρακούχα ποτά.

Τέλος συζητήστε με το γιατρό σας, εφόσον έχετε αμφιβολίες, αν ορισμένα τρόφιμα θα πρέπει να είναι μέρος του σχεδίου διατροφής σας για τη ΓΟΠ.