Ενδομητρίωση και διατροφή: Τι να τρώτε και τι να αποφεύγετε

Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, 1 στις 10 γυναίκες έχει ενδομητρίωση. Ο όρος ενδομητρίωση σημαίνει ύπαρξη κυττάρων του ενδομητρίου εκτός μήτρας. Τέτοια κύτταρα μπορούν να παρασυρθούν με το αίμα της περιόδου και να εμφυτευθούν σε διαφορά σημεία της πυέλου. Σάλπιγγες, ωοθήκες, περιτόναιο, παχύ έντερο και ουροδόχος κύστη είναι πιθανά όργανα στόχοι. Έτσι, προκύπτουν οι κύστες στις ωοθήκες που ονομάζουμε “σοκολατοειδείς” λόγω του χρώματος που αποκτά το αίμα μετά από κάποιο διάστημα.

Εκτός όμως από τη θεραπεία πολύτιμο εργαλείο μπορεί να αποτελέσει και η διατροφή. Διαβάστε παρακάτω για να μάθετε τι να τρώτε και τι να αποφεύγετε εάν έχετε ενδομητρίωση.

Αυξήστε την κατανάλωση ωμέγα-3 λιπαρών. Αυτά τα υγιή λίπη έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες και βρίσκονται στα λιπαρά ψάρια και σε διάφορες άλλες φυτικές και ζωικές τροφές. Δεδομένου ότι η ενδομητρίωση προκαλεί φλεγμονή και πόνο, η αύξηση της κατανάλωσης ωμέγα-3 λιπαρών στη διατροφή σας μπορεί να βοηθήσει στη μείωση αυτών των συμπτωμάτων. Τα λιπαρά ωμέγα-3 μπορούν επίσης να μειώσουν τον κίνδυνο ανάπτυξης της ενδομητρίωσης.

Τρώτε πολλά λαχανικά, φρούτα και δημητριακά ολικής αλέσεως. Ολόκληροι κόκκοι, λαχανικά και φρούτα είναι μια πλούσια πηγή φυτικών ινών, μετάλλων και βιταμινών. Παρέχουν επίσης υψηλή δόση αντιοξειδωτικών που μπορούν να βοηθήσουν στην καταπολέμηση της φλεγμονής. Κάνοντας αυτά τα τρόφιμα μέρος της διατροφής σας μπορεί να βοηθήσει τόσο στη μείωση του πόνου όσο και στον γενικό κίνδυνο ανάπτυξης της κατάστασης.

Δοκιμάστε μια δίαιτα χωρίς γλουτένη. Υπάρχουν ενδείξεις ότι η κατανάλωση μιας δίαιτας απαλλαγμένης από γλουτένη μπορεί να ωφελήσει τα άτομα με ενδομητρίωση. Σε κλινικές μελέτες, διαπιστώθηκε ότι οι άνθρωποι που έτρωγαν δίαιτα χωρίς γλουτένη ως μέρος του σχεδίου διατροφής ενδομητρίωσης είχαν σημαντική μείωση στον πυελικό πόνο.

Συμπεριλάβετε κουρκουμίνη στη διατροφή σας. Κάνοντας την κουρκουμίνη, μια ένωση που βρίσκεται στο κουρκουμά, μέρος της διατροφής σας μπορεί να μειώσει τη σοβαρότητα της κατάστασης της ενδομητρίωσης επειδή καταστέλλει την ανάπτυξη των ενδομητρικών κυττάρων.

Τρόφιμα που πρέπει να αποφεύγονται με ενδομητρίωση

Αποφύγετε τα παρακάτω τρόφιμα για τη μείωση των συμπτωμάτων της ενδομητρίωσης:

Αποφύγετε τα trans λιπαρά. Τα trans-λίπη που υπάρχουν σε ορισμένα επεξεργασμένα τρόφιμα, όπως τα ντόνατς, οι πατάτες, τα αρτοσκευάσματα και τα κράκερ, αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων. Σύμφωνα με ορισμένες μελέτες η κατανάλωση τροφίμων με μεγάλη ποσότητα trans-λιπαρών αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης της ενδομητρίωσης, οπότε είναι καλύτερο να τα αποφύγετε.

Μειώστε την κατανάλωση κόκκινου κρέατος. Η κατανάλωση περισσότερων από δύο μερίδων κόκκινου κρέατος την ημέρα, ιδιαίτερα των επεξεργασμένων, έχει διαπιστωθεί ότι αυξάνει τον κίνδυνο ενδομητρίωσης σε γυναίκες. Η κατανάλωση μιας άλλης πηγής πρωτεΐνης στη θέση του κόκκινου κρέατος μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της φλεγμονής που είναι ένα από τα χαρακτηριστικά της ενδομητρίωσης.

Περιορίστε το αλκοόλ και την καφεΐνη. Ορισμένες μελέτες υποδεικνύουν ότι το αλκοόλ και η καφεΐνη μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο ενδομητρίωσης. Επιπλέον, η υψηλή πρόσληψη καφεΐνης μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα οιστρογόνων. Ενώ τα στοιχεία δεν είναι καθοριστικά, είναι προτιμότερο να μειώσετε την πρόσληψη τόσο της αλκοόλης όσο και της καφεΐνης εάν έχετε ενδομητρίωση.

Περιορίστε την πρόσληψη επεξεργασμένων τροφίμων. Τα μεταποιημένα τρόφιμα περιέχουν υψηλές ποσότητες ανθυγιεινών σακχάρων και λιπών, ενώ έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες και απαραίτητα θρεπτικά συστατικά και μπορούν να προωθήσουν την εμφάνιση φλεγμονής και πόνου. Τα ωμέγα-6  λιπαρά, που υπάρχουν σε φυτικά έλαια όπως το καλαμπόκι και το βαμβακέλαιο, μπορεί να αυξήσουν τον πόνο, τη φλεγμονή και τη σκλήρυνση της μήτρας. Η αφαίρεση των επεξεργασμένων τροφίμων, όπως τα τσιπς, τα αρτοσκευάσματα, τα τηγανιτά μπορεί να βοηθήσει στην ελαχιστοποίηση του πόνου που σχετίζεται με την ενδομητρίωση.

Εκτός από τη διατροφή η καλύτερη μέθοδος διαχείρισης είναι να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας και να ακολουθήσετε ένα συγκεκριμένο θεραπευτικό σχέδιο.

Η φυσική θεραπεία μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του πόνου και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ανθρώπων με ενδομητρίωση. Η σωματική άσκηση έχει προστατευτική δράση κατά των φλεγμονωδών ασθενειών, επειδή αυξάνει τα επίπεδα των αντιφλεγμονωδών ενώσεων στο σώμα. Τρεις με τέσσερις φορές την εβδομάδα άσκησης μπορούν να είναι πολύ αποτελεσματικές για τη μείωση του πόνου που σχετίζεται με την ενδομητρίωση.

Η ενδομητρίωση δεν έχει καμία θεραπεία και οι ιατρικές ή χειρουργικές θεραπείες είναι οι πιο ευεργετικές και αποτελεσματικές μέθοδοι για τη διαχείριση της κατάστασης. Κάνοντας όμως κάποιες διατροφικές αλλαγές μπορεί να σας βοηθήσει στη διαχείριση και τη μείωση των συμπτωμάτων που σχετίζονται με την ενδομητρίωση.