Γιατί η υγιεινή διατροφή είναι πιο σημαντική από την απώλεια βάρους

Μια νέα μελέτη διαπίστωσε ότι μια υγιεινή διατροφή είναι πιο σημαντική από το βάρος σου όταν πρόκειται για το θέμα του προσδόκιμου ζωής.

Είναι γνωστό και ευρέως διαδεδομένο ότι το υπερβολικό βάρος σε θέτει σε έναν υψηλότερο κίνδυνο ως προς πολλές ασθένειες, από διάφορα είδη καρκίνων έως διαβήτη τύπου 2 – και όμως, όταν μιλάμε για το προσδόκιμο ζωής, αυτό που τρως μπορεί να είναι πιο σημαντικό από το πόσο ζυγίζεις.

Η έρευνα έχει δείξει στο παρελθόν ότι οι άνθρωποι με υψηλό δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ) διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο θανάτου από εκείνους με χαμηλότερο ΔΜΣ. Ο υψηλός ΔΜΣ αντιπροσωπεύει περισσότερους από τέσσερις εκατομμύρια θανάτους ετησίως.

Ωστόσο, μια μεγάλη νέα μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό PLOS Medicine, διαπίστωσε ότι τα άτομα που είναι παχύσαρκα μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο θνησιμότητας στο ίδιο επίπεδο με τα άτομα με χαμηλότερο ΔΜΣ, ακολουθώντας απλώς μια πιο υγιεινή διατροφή μεσογειακού τύπου.

Η μελέτη, με επικεφαλής τον Dr Karl Michaëlsson, ερευνητή στο Πανεπιστήμιο της Ουψάλα στη Σουηδία, ακολούθησε σχεδόν 80.000 άτομα πάνω από 20 χρόνια για να παρατηρήσει τη σχέση μεταξύ ΔΜΣ, διατροφής και θνησιμότητας.

Για τους σκοπούς της μελέτης, ο όρος μεσογειακή διατροφή αναφέρεται σε μια διατροφή πλούσια σε φρούτα και λαχανικά, όσπρια και ξηρούς καρπούς, ακατέργαστους ή υψηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες σπόρους, γαλακτοκομικά προϊόντα που έχουν υποστεί ζύμωση, ψάρια και ελαιόλαδο ή κραμβέλαιο. Το αλκοόλ και το κόκκινο κρέας διατηρήθηκαν επίσης στο ελάχιστο.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα άτομα που ήταν υπέρβαρα αλλά ακολουθούσαν μια μεσογειακή δίαιτα είχαν τις λιγότερες πιθανότητες να πεθάνουν και τα παχύσαρκα άτομα που ακολουθούσαν μια μεσογειακή δίαιτα δεν είχαν περισσότερες πιθανότητες να πεθάνουν από εκείνα με «φυσιολογικό» ΔΜΣ που ακολουθούσαν μια υγιεινή διατροφή.

Αντίθετα, οι συμμετέχοντες στη μελέτη με φυσιολογικό ΔΜΣ οι οποίοι ακολουθούσαν ανθυγιεινές δίαιτες είχαν μεγαλύτερο κίνδυνο θανάτου από εκείνους με μέτριο βάρος, οι οποίοι όμως ακολουθούσαν μια πιο υγιεινή διατροφή.

«Αυτά τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η προσκόλληση σε υγιεινές δίαιτες όπως η μεσογειακή δίαιτα μπορεί να είναι πιο κατάλληλη στο να εστιάσει κάποιος από το να αποφύγει να είναι παχύσαρκος, όσον αφορά στην πρόληψη της συνολικής θνησιμότητας», κατέληξαν οι συγγραφείς της μελέτης.

«Ωστόσο, μια υγιεινή διατροφή μπορεί να μην αντισταθμίσει εντελώς την υψηλότερη θνησιμότητα που σχετίζεται με την παχυσαρκία».

ΠΗΓΗ