Μπορεί να είναι η μαμά σου, μπορεί να είναι ο σύντροφός σου, μπορεί να είναι μια φίλη, που σε γεμίζει τοξίνες, σε στρεσάρει υπογραμμίζοντας πάντα και μόνο τα αρνητικά. Είναι εκεί για να σηκώνει το δαχτυλό και να κατακρίνει τα πάντα. Ένας αυστηρός και μίζερος άνθρωπος που σε δυσκολεύει. Τι πρέπει να κάνεις;

Η ψυχοθεραπεύτρια Μαρίνα Μόσχα μας βοηθάει να αναγνωρίσουμε τους επικριτικούς ανθρώπους και μας δείχνει τον τρόπο να τους αντιμετωπίσουμε.

Και αφού είσαι εδώ, διαβάζοντας τα παρακάτω, κάνε και την αυτοκριτική σου, γιατί ίσως να γίνεσαι κι εσύ επικριτική μερικές φορές και να μην το καταλαβαίνεις. Μπορεί η καλή σου πρόθεση να σε παρασύρει σε τοξικά μονοπάτια.
Ο λόγος στην ειδικό…

“Μμμ! Ναι, δεν λέω, καλά το έκανες αλλά…”, “Είσαι σοβαρός/ή;”, “Τίποτα δεν κάνεις καλά…”
Κάποιες από τις φράσεις που χρησιμοποιεί ένας επικριτικός τύπος ανθρώπου και δυσκολεύει τη ζωή όσων είναι γύρω και τους επικρίνει, αλλά και κατ’ επέκταση και τη δική του στην πορεία επηρεάζοντας αρνητικά τις σχέσεις του.

 

ΠΟΙΟΣ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΕΠΙΚΡΙΤΙΚΟΣ;

  Συγχώρεση: Γιατί είναι το σημαντικότερο θεμέλιο στις σχέσεις μας

Επικριτικός είναι εκείνος που διαρκώς κρίνει και κατακρίνει τους άλλους. Σχολιάζει τα πάντα, από τον χαρακτήρα, τις συμπεριφορές, την εμφάνιση, την καθημερινότητα, το περιβάλλον γενικότερα. Μάλιστα ο σχολιασμός αυτός αναφέρεται στα αρνητικά που βρίσκει στους άλλους, είτε πρόκειται για τη σχέση του, είτε για τις κοινωνικές, επαγγελματικές, φιλικές, συγγενικές σχέσεις.
Πρόκειται για έναν τοξικό άνθρωπο, έναν άνθρωπο αυστηρό και μίζερο. Δεν μοιράζεται εύκολα τα θετικά, ενώ πάντα σχεδόν έχει κάτι άσχημο να πει για τον οποιοδήποτε ή οτιδήποτε.

 

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΕΠΙΚΡΙΤΙΚΟΣ;

Σημαίνει πως δεν έχει μάθει να επικοινωνεί ουσιαστικά με τους άλλους, να αποδέχεται την διαφορετικότητα, να συζητάει για το τι τον ενοχλεί, για τα συναισθήματα και τις σκέψεις του, να είναι ανοιχτός στο “καινούριο”, να είναι ανεκτικός, υπομονετικός, να έχει ενσυναίσθηση, να μπορεί να “ακούσει” τον άλλον. Είναι ένας τρόπος επίδειξης δύναμης αλλά και αδυναμίας -καμουφλαρισμένης- ταυτόχρονα. Μία ανάγκη ελέγχου της κατάστασης, ένας φόβος, μια ανασφάλεια ως προς την δική του αποδοχή και σημαντικότητα.

Η ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΕΝΑ ΕΠΙΚΡΙΤΙΚΟ ΑΤΟΜΟ

  Συγχώρεση: Γιατί είναι το σημαντικότερο θεμέλιο στις σχέσεις μας

Αν παραπονεθείτε για την κριτική που σας κάνει, το πιο πιθανό είναι να σας αντικρούσει λέγοντας πως δεν σας κατακρίνει, απλά σας εκφράζει τα παράπονά του. Όχι, δεν είναι έκφραση παραπόνων αυτή όμως. Αν κάτι με ενοχλεί στη συμπεριφορά του συντρόφου, των φίλων κλπ, θα το πω μία φορά, θα εκφράσω πως αισθάνομαι και τι θα μου άρεσε και δεν θα “το χτυπάω” κάθε τρεις και λίγο. Επίσης, δεν γενικεύω καταστάσεις αλλά αναφέρομαι σε μία συγκεκριμένη συμπεριφορά που με ενοχλεί και παραπονιέμαι.

Στην προκειμένη περίπτωση όμως είναι σαν να θέλω να μειώσω τον άλλον, να τον υποτιμήσω, να του δείξω πόσο κατώτερος είναι εκείνος και πόσο ανώτερος άνθρωπος είμαι εγώ, πόσο τυχερός είναι που υπάρχω στη ζωή του και τι θα έκανε χωρίς έμενα. Δεν με ευχαριστούν τα όσα κάνουν οι άλλοι, εφόσον δεν τα κάνουν φυσικά καλά, όπως εγώ!
Δυστυχώς η σχέση με ένα επικριτικό άτομο συνήθως δεν καταλήγει καλά, εφόσον υπάρχει ανισότητα και σχεδόν καθόλου επικοινωνία.

*Αν στις παραπάνω φράσεις βρίσκετε στοιχεία που σας ταιριάζουν, ίσως να ανήκετε και εσείς στα επικριτικά άτομα και να μην το έχετε ακόμη παραδεχτεί.

  Συγχώρεση: Γιατί είναι το σημαντικότερο θεμέλιο στις σχέσεις μας

 

ΠΩΣ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΟΥΜΕ ΕΝΑΝ ΕΠΙΚΡΙΤΙΚΟ ΣΥΝΤΡΟΦΟ, ΜΙΑ ΦΙΛΗ…

Δεν είναι τόσο απλή υπόθεση η αντιμετώπιση ενός επικριτικού ατόμου, κυρίως όταν έχουμε στενή σχέση μαζί του. Ο λόγος είναι πως του είναι δύσκολο να αντιληφθεί την συμπεριφορά του αυτή, καθώς πάντα έχει επιχειρήματα για τους λόγους που φέρεται έτσι. Άλλωστε, δεν φταίει εκείνος/η αλλά οι άλλοι που “δεν καταλαβαίνουν, δεν μπορούν κ.λ.π.”

Μιλήστε για το πώς νιώθετε με την συμπεριφορά αυτή και φέρτε συγκεκριμένα παραδείγματα αλλά και πως θα θέλατε να σας αντιμετωπίσει.

Μιλήστε για τους διαφορετικούς τρόπους που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να αντιμετωπίσετε μία κατάσταση, ένα πρόβλημα, δώστε εναλλακτικές.

Συζητήστε για την διαφορετικότητά σας. Όλοι είμαστε διαφορετικοί άνθρωποι και ο καθένας έχει τον δικό του τρόπο που σκέφτεται, νιώθει και συμπεριφέρεται. Η αποδοχή αυτής της διαφορετικότητας είναι πολύ σημαντική για την κατανόηση.

Ζητήστε να δείτε ειδικό ψυχικής υγείας, ώστε να δουλευτούν θέματα ανάμεσά σας…

 

ΠΗΓΗ