Τα πρησμένα πόδια στην περίοδο της εγκυμοσύνης, όχι μόνο σας κουράζουν, αλλά επηρεάζουν και τη διάθεσή σας. Έχετε, λοιπόν, ένα λόγο παραπάνω για να μην τους στερείτε την καθημερινή τους φροντίδα, ώστε να τα ανακουφίζετε, αλλά και να προλάβετε τυχόν προβλήματα, τα οποία εκτός από αντιαισθητικά είναι και πολύ ενοχλητικά!

Γιατί είναι πρησμένα τα πόδια μου;
Το πρήξιμο και το αίσθημα βάρους στα πόδια προκαλούνται εξαιτίας της διαταραχής της ορμονικής ισορροπίας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης που ευνοεί τη στασιμότητα του αίματος και της λέμφου, αλλά και της αύξησης του βάρους που επιβαρύνει τις αρθρώσεις.

Τι να κάνω για να ανακουφιστώ;
Αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να καταστρώσετε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα φροντίδας και να τους αφιερώνετε καθημερινά λίγο από το χρόνο σας. Το πρώτο σας μέλημα πρέπει να είναι η σωστή λειτουργία της κυκλοφορίας του αίματος και της λέμφου. Τώρα, στην εγκυμοσύνη, λόγω της δράσης των ορμονών, τα υγρά μένουν στάσιμα, τα πόδια πρήζονται και βαραίνουν. Εξαιτίας της πίεσης που υφίστανται τα αγγεία, εμφανίζονται στην επιδερμίδα φλέβες και τριχοειδή αγγεία.

Τι πρέπει να προσέξετε

Φροντίστε να περπατάτε συχνά, αφού βέβαια έχετε τη σύμφωνη γνώμη του γιατρού σας. Οι ειδικοί συνιστούν καθημερινό περπάτημα τουλάχιστον για 20 λεπτά και κολύμπι.

Μην εκθέτετε τα πόδια σας στον ήλιο κατά τις ζεστές ώρες και να τα δροσίζετε κάθε μισή ώρα. Αν είστε στην παραλία, περπατάτε μέσα στο νερό ή βρέχετέ τα συχνά στο ντους.

Μεγάλη προσοχή χρειάζεται, επίσης, όταν επιλέγετε παπούτσια. Πρέπει να στηρίζουν καλά την καμάρα του ποδιού και να μην έχουν τακούνι ψηλότερο από 2 εκατοστά. Φροντίστε να μην είναι στενά, για να σας προσφέρουν άνεση στο περπάτημα και καλύτερη ισορροπία, ιδιαίτερα από το δεύτερο τρίμηνο και έως το τέλος της κύησης, όταν τα πόδια σας θα έχουν την τάση να πρήζονται, το μωρό σας θα είναι πιο βαρύ και τα κιλά σας αυξημένα.

Μη βάζετε το ένα πόδι πάνω στο άλλο (σταυροπόδι), γιατί πιέζονται οι φλέβες και εμποδίζεται η καλή κυκλοφορία του αίματος στο σώμα και προς το μωράκι.

Περπατάτε ξυπόλυτη όσο πιο συχνά μπορείτε, γιατί έτσι ενισχύεται η κυκλοφορία του αίματος και δυναμώνουν οι μύες.

Όταν νιώθετε τα πόδια σας πολύ κουρασμένα, κάντε ένα ποδόλουτρο με ζεστό νερό και ειδικά άλατα. Έπειτα, σκουπίστε τα σχολαστικά, ιδιαίτερα ανάμεσα στα δάχτυλα, όπου οι μύκητες και τα βακτηρίδια αναπτύσσονται εύκολα. Στο τέλος, τρίψτε τα με μαλακτική κρέμα.

Μην ξεχνάτε να φροντίζετε τα πόδια σας με κάποιο ειδικό προϊόν, που τονώνει την κυκλοφορία στην περιοχή των κάτω άκρων και ξεκουράζει τα πόδια. Πολλά από αυτά περιέχουν αποστάγματα βοτάνων που προστατεύουν τα αγγεία. Και για να έχετε καλύτερα αποτελέσματα, απλώστε τα κάνοντας ελαφρύ μασάζ, το οποίο αφενός διευκολύνει την απορρόφηση των ενεργών συστατικών και αφετέρου επιδρά άμεσα στο αίμα και τη λέμφο, που έχουν μείνει στάσιμα.

Οι πιο συχνές μας απορίες
«Είναι προτιμότερο να μένω καθιστή» 
Λάθος: Το να κάθεστε όλη μέρα, πράγματι, διευκολύνει την επιστροφή του αίματος στην καρδιά, αλλά δεν είναι και ό,τι καλύτερο για να αντιμετωπίζετε την αίσθηση του βάρους στα πόδια σας. Από την άλλη, και το να μένετε πολλές ώρες όρθια δεν είναι καθόλου καλό, γιατί έτσι αυξάνεται η ροή του αίματος και της λέμφου προς τα κάτω. Φροντίστε κάθε μισή ώρα να περπατάτε για λίγα λεπτά, ώστε να ξεμουδιάζουν τα πόδια σας και να ενεργοποιείται ξανά η κυκλοφορία. Ακόμα κι όταν είστε ξαπλωμένη στο κρεβάτι ή τον καναπέ, φροντίστε να έχετε πάντα τα πόδια λίγο ανασηκωμένα σε σχέση με τη λεκάνη, ακουμπώντας τα σε μια καρέκλα ή σε ένα μαξιλάρι.

«Οι ευρυαγγείες είναι οι προάγγελοι των κιρσών» 

Λάθος: Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι «ιστοί αράχνης» που εμφανίζονται κατά την εγκυμοσύνη, οι οποίοι επιστημονικά ονομάζονται ευρυαγγείες, αποτελούν μόνο αισθητικό πρόβλημα. Σίγουρα δηλώνουν κάποια ευαισθησία των τριχοειδών αγγείων, αλλά κυρίως αφορούν την επιφανειακή κυκλοφορία και όχι τις βαθιές φλέβες, και δεν εξελίσσονται σε κιρσούς. Για να αντιμετωπίσετε το πρόβλημα, καλό είναι να παίρνετε συμπληρώματα διατροφής με βάση το μύρτιλλο και τις βιταμίνες C και Β, που ενισχύουν τα τοιχώματα των τριχοειδών και τα κάνουν πιο πορώδη. Και επειδή αυτά τα σημάδια δεν φεύγουν από μόνα τους, αν σας ενοχλούν πολύ αισθητικά, απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό, ο οποίος θα σας συστήσει τον τρόπο επέμβασης που θα αρμόζει στην περίπτωσή σας. Μην ξεχνάτε, βέβαια, ότι τέτοιου είδους παρεμβάσεις πρέπει να πραγματοποιούνται μετά το τέλος της λοχείας.

«Η λειτουργία του εντέρου επηρεάζει την κατάσταση» 
Σωστό: Η κινητικότητα τόσο του λεπτού όσο και του παχέος εντέρου ελαττώνεται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Η δυσκοιλιότητα προκαλείται από τη μειωμένη κινητικότητα του παχέος εντέρου, οπότε αυξάνονται οι τοξίνες στην κυκλοφορία του αίματος και επιβραδύνεται η επιστροφή του αίματος στην καρδιά. Για να διευκολυνθεί η περισταλτική κίνηση του εντέρου, πρέπει να πίνετε ημερησίως τουλάχιστον δύο λίτρα νερό, να καταργήσετε τα τηγανητά, τα όσπρια και τα φρούτα στο τέλος του γεύματος. Καταναλώνετε τροφές πλούσιες σε ίνες, όπως τα λαχανικά, το ψωμί και τα ζυμαρικά ολικής άλεσης.

«Φταίει η κοιλιά για το βάρος στα πόδια» 
Σωστό & λάθος: Η αύξηση του όγκου της μήτρας παίζει κάποιο ρόλο, ωστόσο η φλεβική ανεπάρκεια στη διάρκεια της εγκυμοσύνης εμφανίζεται κατά τους πρώτους μήνες, όταν η αύξηση του όγκου της μήτρας και το βάρος του μωρού δεν αποτελούν ακόμη εμπόδιο στην επιστροφή του αίματος στην καρδιά. Η μεγάλη ποσότητα οιστρογόνων, που προκαλεί αγγειοδιαστολή και αυξάνει τη διαπεραστικότητα των τριχοειδών αγγείων, καθώς και η προγεστερόνη, που είναι υπεύθυνη για τη δημιουργία οιδήματος και την κατακράτηση υγρών, θεωρούνται οι βασικές αιτίες εμφάνισης αυτού του συμπτώματος.

«Η γυμναστική κάνει καλό»
Σωστό: Παρόλο που η κοιλιά (καθώς μεγαλώνει) σας παρασέρνει στην απόλυτη χαλάρωση, καλό είναι να μην τεμπελιάσετε εντελώς, αλλά να βοηθήσετε την κυκλοφορία του αίματος με λίγη σωματική άσκηση, αφού βέβαια πρώτα πάρετε την έγκριση του γιατρού σας. Να περπατάτε κάθε μέρα, να κολυμπάτε και κυρίως να αφιερώνετε 1/4 της ώρας ημερησίως για ορισμένες ειδικές ασκήσεις

Τι να κάνω για να νιώσω πιο ανάλαφρη;
Ξαπλώστε ανάσκελα με τα πόδια σε ορθή γωνία. Ανοιγοκλείστε τα σαν ψαλίδι, σταυρώστε τα προς τα εμπρός και προς τα πίσω, και κάντε ποδήλατο.

Τους καλοκαιρινούς μήνες, κάντε αρκετό περπάτημα μέσα στη θάλασσα, με το νερό να φτάνει μέχρι τη γάμπα ή τους μηρούς σας.

Όταν κοιμάστε, καλό είναι τα πόδια σας να είναι ανασηκωμένα γύρω στα 10 εκατοστά πιο πάνω από το επίπεδο της καρδιάς, βάζοντας ένα μαξιλαράκι από κάτω.

Για να έχουν όμορφη εμφάνιση τα πόδια σας, χρειάζονται έξτρα περιποίηση με δύο απλές και βασικές κινήσεις: απολέπιση (πίλινγκ) και ενυδάτωση. Είναι απαραίτητο να κάνετε απολέπιση στα πόδια σας μία φορά την εβδομάδα. Έτσι, απομακρύνονται τα νεκρά κύτταρα και το δέρμα σας γίνεται πιο ελαστικό. Χρησιμοποιήστε μια απολεπιστική κρέμα (scrub) ή μια βούρτσα με μαλακές τρίχες. Εάν το δέρμα σας είναι ξηρό και ευαίσθητο, απλώστε προηγουμένως λίγο αμυγδαλέλαιο, το οποίο μαλακώνει και διευκολύνει την απομάκρυνση των νεκρών κυττάρων χωρίς να χρειάζεται να τρίψετε με δύναμη.

Για να ενυδατώσετε το δέρμα των ποδιών σας, μην ξεχνάτε καθημερινά μετά το ντους, να απλώνετε και αρκετή δόση υδατικής κρέμας ή λοσιόν, η οποία απορροφάται αμέσως, προστατεύει το δέρμα από την ξηρότητα και χαρίζει αίσθηση δροσιάς και απαλότητας.

Με τη συνεργασία της Μαρίας Παπαδοπούλου (M.D. μαιευτήρας – γυναικολόγος).

Πηγή