Ουρολοίμωξη: Πώς αντιμετωπίζεται στην ενήλικη γυναίκα

Παρόλο που η ουρολοίμωξη μπορεί να ταλαιπωρήσει αρκετά, οι θεραπευτικές μέθοδοι που υπάρχουν είναι πολύ αποτελεσματικές. Πότε μια γυναίκα πρέπει να απευθύνεται στον γιατρό της;

Τι είναι ουρολοίμωξη;

Η λέξη ουρολοίμωξη είναι ένας γενικός όρος που αναφέρεται στη φλεγμονή ενός ή περισσοτέρων από τα όργανα που χρησιμεύουν στην παραγωγή των ούρων, τη μεταφορά τους, την αποθήκευση και την απέκκρισή τους. Αυτά τα όργανα είναι οι νεφροί, οι ουρητήρες, η ουροδόχος κύστη και η ουρήθρα. Η αιτία της φλεγμονής είναι τις περισσότερες φορές μικρόβια που εισέρχονται από την ουρήθρα στην ουροδόχο κύστη, πολλαπλασιάζονται εκεί και προκαλούν τη φλεγμονή (κυστίτιδα). Στην περίπτωση που τα μικρόβια μεταφερθούν μέσω των ούρων στα νεφρά, τότε θα έχουμε πυελονεφρίτιδα.

Πώς θα το αντιληφθούμε ώστε να απευθυνθούμε στο γιατρό;

Τα συμπτώματα είναι ανάλογα με το όργανο που πάσχει:

Στην πυελονεφρίτιδα (νεφρά) έχουμε πόνο στη θέση των νεφρών, πυρετό, ρίγος, ναυτία, εμετούς.
Στην κυστίτιδα (ουροδόχος κύστη) έχουμε πόνο στο κατώτερο τμήμα της κοιλιάς, συχνοουρία, πόνο στην ούρηση.
Στην ουρηθρίτιδα (ουρήθρα) έχουμε αίσθημα καύσου στην ούρηση

Με τον γιατρό θα πρέπει να συζητήσουμε τα εξής θέματα:

Ποια είναι τα συμπτώματα.
Πόσο έντονα είναι.
Πότε ξεκίνησαν.
Τι χρώμα έχουν τα ούρα.
Εάν υπάρχουν προηγούμενες ουρολοιμώξεις και τι θεραπεία έγινε.
Έχω πυρετό;
Είμαι έγκυος;
Είμαι σeξουαλικά ενεργή;
Έχω αλλεργία σε φάρμακα;
Πάσχω από κάποια ασθένεια;

Τι θα κάνει ο γιατρός

Ο γιατρός θα εκτιμήσει την κατάσταση και ανάλογα θα ζητήσει εξετάσεις ή και μπορεί να συνταγογραφήσει αντιβίωση για να ξεκινήσει η θεραπεία. Σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να χρειαστεί και εισαγωγή στο νοσοκομείο.

Τι μπορούμε να κάνουμε από μόνες μας;

Πίνετε χυμό φραγκοστάφυλο. Ο χυμός αυτός έχει και προφυλακτικές ιδιότητες για την ουρολοίμωξη. Απαραίτητη είναι η λήψη μεγάλης ποσότητας νερού γιατί βοηθά έτσι να αραιώνονται τα ούρα. Δεν πρέπει να γίνεται κατανάλωση αλκοόλ, καφέ και αναψυκτικών, γιατί επιδεινώνουν τα συμπτώματα. Τέλος, ζεστά επιθέματα στο κατώτερο τμήμα της κοιλιάς ανακουφίζουν από τον πόνο.

Τι πρέπει να κάνουμε για την πρόληψη;

Λήψη άφθονων υγρών, κυρίως όμως νερού. Μετά τη χρήση της τουαλέτας ο καθαρισμός της περιοχής γίνεται με κίνηση από εμπρός προς τα πίσω. Ούρηση έπειτα από κάθε σeξουαλική επαφή.

Παναγιώτης Λεκάκος, Μαιευτήρας – Γυναικολόγος, Επιστ. Συνεργάτης ΛΗΤΩ.

iatronet.gr